پردیس علامه امینی آذربایجان شرقی(برادران)

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی:

کارکنان حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت؛ عاملان بهبود کیفیت دانشگاه

دومین نشست هم اندیشی و بالندگی با حضوردکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر کیانی، معاون ارزیابی، نظارت و تضمین کیفیت دانشگاه، مسؤلان و کارشناسان نظارت، ارزیابی و کیفیت سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان آغاز به کار کرد.

در این نشست دکتر کیانی، به تبیین مباحث محتوایی نقشه راه و دغدغه های حوزه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پرداخت و گفت: محتوای دوره جاری ترکیبی از مسائل آموزشی، اجرایی و فرصت مناسبی برای طرح اولویت ودغدغه های این حوزه در سطح صف و ستاد است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه معاونت ارزیابی و نیروهای آن به عنوان ناظر، عاملان بهبود کیفیت دانشگاه محسوب میشوند افزود: در همین راستا تهیه نرم افزار ارزیابی مدیریت عملکرد سازمانی؛ مدیریت عملکرد کارکنان و بالندگی حرفه ای  و همینطور تدوین کیفیت نامه ی نظارت، در ماه های آینده در دستور کار قرار دارد.

دکتر کیانی با اشاره به  تصویب تشکیل شورای نظارت ارزیابی در سازمان مرکزی و استان خطاب به مسؤلان و کارشناسان نظارت، ارزیابی و کیفیت پردیس های سراسر کشور  به عنوان اعضای ثابت نظارت ارزیابی استان گفت: به زودی آیین نامه های مربوطه ابلاغ خواهد شد.

وی، در این نشست فرهنگ سازی ارزیابی عملکرد بین مسؤلان و کارکنان پردیس ها و مراکز را از عمده وظایف کارشناسان این حوزه در پردیس ها دانست و افزود: این امر باید از حوزه معاونت آغاز و به بقیه بخش ها تسرّی پیدا کند؛ وظیفه نیروهای ارزیابی در پردیس ها و مراکز باید با محوریت بهبود و پیشگیری باشد؛ بلکه مهمتر از آن ارائه  بازخورد، از مهمترین شرح وظایف در استان ها است.

دکتر کیانی با اشاره به  دقت نظر در تعامل مطلوب با تمامی مجموعه های استانی تأکید کرد: نیروهای نظارت در سطح استان مانند چتری برای پوشش تمامی اعضای مجموعه استان هستند لذا باید در انجام وظایف خود ظرافت های لازم را مدنظر داشته باشند.

وی، با اشاره به اینکه سند راهبردی الهام بخش تدوین نقشه راه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بوده است به تبیین اهداف نقشه مذکور در پنج گام پرداخت.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم متناسب با مبانی تربیت اسلامی در سطوح ملی و فراملی را یکی از اهداف نقسه راه این معاونت برشمرد.

وی از تربیت دانش آموختگان (معلمان و سایر منابع انسانی) برخوردار از شایستگی های عام انسانی، اسلامی و ایرانی و تخصصی و حرفه ای طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین هدف نام برد.

ساماندهی و مدیریت علمی فرآیند توانمندسازی و ارتقای سطح شایستگی های معلمان و سایر منابع انسانی آموزش و پرورش هدف سومی بود که دکتر کیانی به عنوان یکی از اهداف دانشگاه به آن اشاره کرد.

 دکتر کیانی تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه تربیت معلم و همچنین استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت را به عنوان دو هدف دیگر تدوین نقشه راه معاونت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت برشمرد.

وی در ادامه ی سخنان خود به برخی از راهبردهای کلان سند راهبردی اشاره کرد.

حاکمیت فضای فرهنگی و تربیتی بر تمامی شئون دانشگاه مبتنی بر ارزش های حیات طیبه،

 اصلاح نگرش های موجود و احراز شان دانشگاه به عنوان یک نهاد تخصصی حرفه ای،

 استقرار نظام بهبود مستمرکیفیت علمی، آموزشی و تربیتی دانشگاه،

نهادینه ساختن نظام پایش وتضمین کیفیت،

 توسعه ظرفیت و ارتقای فرایند بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش و تحول در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای منابع انسانی آموزش و پرورش از مواردی بود که دکتر کیانی از آنها به عنوان راهبردهای کلان سند راهبردی یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جزییات طرح آزمون جامع (اصلح) به شرح برخی مراحل آن شامل مشخص کردن شایستگی های لازم معلمی به تفکیک رشته تحصیلی؛ ساخت و اعتباریابی ابزارها و انجام آزمون انطباقی رایانه برای قابل اجرا کردن آزمودن برای استفاده، پرداخت.


نظرات کاربران