ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه
بمنظور ایجاد انسجام و هماهنگی در فعالیتهای پژوهشی و جهت دهی آنها در مسیر نیازهای واقعی دانشگاه،ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به شرح زیر اعلام می گردد:
دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
· سند تحول بنیادین و تربیت معلم
· نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
· سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
· اساسنامه دانشگاه فرهنگیان
· سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
· تاریخ تحول تربیت معلم) در ایران و جهان(
· فلسفه تربیت معلم
· رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم
دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :
· بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف
· تعیین ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی ، اقتضایات تربیت
معلم
· تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه ،
· مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی
· روند یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه
فرهنگیان
دسته سوم : برنامه های درسی، آموزش و یادگیری
· تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/ آموزشی )برنامه قصد شده(... در سطح ملی
· تولید مواد و منابع آموزشی )کتاب های درسی( بر مبنای برنامه درسی قصد شده )پژوهش توسعه ای(....
در سطح ملی و پردیس/استان
· بررسی روند ، چگونگی و پیامدهای آموزش علوم ،
· نحوه آموزش موضوعات نظیر آموزش)آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش شیمی ، آموزش زبان
و ...
· تحلیل وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجومعلمان
· توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه
· نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه
· دسته چهارم : فرایند ها
· برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان
· دانشجو؛ حس و نگاه و نظر
· استاد؛کیفیت آموزش، نوآوری ها ، آموزش پژوهی و ...
· کتب و منابع درسی /آموزشی
· کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ...
· کیفیت برنامه کارورزی
· روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی ، انگیزه تحصیل و ...
· فرهنگ آموزش و یادگیری ،فرهنگ سازمانی در تربیت معلم
دسته پنجم : نتایج و برآیند ها
· برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان،
- از بعد عملکرد ها ) بویژه در سطح کلاس درس(
- از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط )برنامه درسی پنهان( ...کیفیت زیست و پیام های
مستتر در آن)نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه ، فضاهای ورزشی، فضای باز ، در
کانون ها و انجمن هاو ...(
- کسب شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای
• فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه )برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل) انتخابی/ -
اختیاری(
• ارزیابی کیقیبت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه
· دسته ششم: تصمیم گیری/ مدیریتی
· تصمیم گیری های مدیریتی )مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها( و با هدف ارئقاء سطح کیفی
خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع) دانشجویان، کارکنان، استادان(
· کارآمدی الگوی جذب و انتصاب مدیران دانشگاه
· تناسب ویژگی ها و الگوهای رفتاری مدیران دانشگاهی با اقتضایات کار حرفه ای
· وضعیت جو و فرهنگ حاکم بر دانشگاه
· کارآمدی ساختار و تشکیلات دانشگاه در پاسخگویی به نیازها
· کفایت نظام برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی در دانشگاه
· کارآمدی اجرای فعالیت ها و برنامه های مختلف دانشگاه
· مدیریت و رهبری دانشگاهی
· نظارت و ارزشیابی مدیریتی در دانشگاه
· الگوهای تعاون و همیاری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها در عرصه تربیت معلم
· مدلهای بهره وری ، کاهش هزینه ها و تحصیل درآمد در دانشگاه فرهنگیان
دسته هفتم: پژوهش های نظرورزانه و آینده پژوهانه
- تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم... در سطح ملی
- نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویه ها و سیاست های جاری تربیت معلم در ایران... در
سطح ملی و پردیس/ استان
- آینده پژوهی در تربیت معلم : - واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش آموزی، تغییرات فناوری ،
علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و و پرورش -
دسته هشتم: پژوهش های بین المللی و آینده پژوهی
· مشارکت در پروژه های بین المللی تربیت معلم...در سطح ملی
· رصد کردن تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها/ نوآوری های برنامه
ای، سازمانی و ساختاری...
· آینده پژوهی در تربیت معلم
دسته نهم:طراحی ، کاربرد و مستند سازی نوآوریها
· مستند سازی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،دانشجویی، پشتیبانی و رفاهی )با
چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری(... در سطح پردیس/ استان
دسته دهم : روند یابی و توسعه حرفه ای معلمان:
· آموزش درمدارس روستایی ، عشایری و چند پایه،
· تحلیل وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم،
· بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش،
· الگوهای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان__