پردیس علامه امینی آذربایجان شرقی(برادران)

ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه

بمنظور ایجاد انسجام و هماهنگی در فعالیتهای پژوهشی و جهت دهی آنها در مسیر نیازهای واقعی دانشگاه،ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به شرح زیر اعلام می گردد:

دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم

· سند تحول بنیادین و تربیت معلم

· نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم

· سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم

· اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

· سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم

· تاریخ تحول تربیت معلم) در ایران و جهان(

· فلسفه تربیت معلم

· رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم

دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :

· بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف

· تعیین ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی ، اقتضایات تربیت

معلم

· تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه ،

· مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی

· روند یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه

فرهنگیان

دسته سوم : برنامه های درسی، آموزش و یادگیری

· تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/ آموزشی )برنامه قصد شده(... در سطح ملی

· تولید مواد و منابع آموزشی )کتاب های درسی( بر مبنای برنامه درسی قصد شده )پژوهش توسعه ای(....

در سطح ملی و پردیس/استان

· بررسی روند ، چگونگی و پیامدهای آموزش علوم ،

· نحوه آموزش موضوعات نظیر آموزش)آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش شیمی ، آموزش زبان

و ...

· تحلیل وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجومعلمان

· توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه

· نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه

· دسته چهارم : فرایند ها

· برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان

· دانشجو؛ حس و نگاه و نظر

· استاد؛کیفیت آموزش، نوآوری ها ، آموزش پژوهی و ...

· کتب و منابع درسی /آموزشی

· کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ...

· کیفیت برنامه کارورزی

· روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی ، انگیزه تحصیل و ...

· فرهنگ آموزش و یادگیری ،فرهنگ سازمانی در تربیت معلم

دسته پنجم : نتایج و برآیند ها

· برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان،

- از بعد عملکرد ها ) بویژه در سطح کلاس درس(

- از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط )برنامه درسی پنهان( ...کیفیت زیست و پیام های

مستتر در آن)نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه ، فضاهای ورزشی، فضای باز ، در

کانون ها و انجمن هاو ...(

- کسب شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای

فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه )برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل) انتخابی/ -

اختیاری(

ارزیابی کیقیبت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه

· دسته ششم: تصمیم گیری/ مدیریتی

· تصمیم گیری های مدیریتی )مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها( و با هدف ارئقاء سطح کیفی

خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع) دانشجویان، کارکنان، استادان(

· کارآمدی الگوی جذب و انتصاب مدیران دانشگاه

· تناسب ویژگی ها و الگوهای رفتاری مدیران دانشگاهی با اقتضایات کار حرفه ای

· وضعیت جو و فرهنگ حاکم بر دانشگاه

· کارآمدی ساختار و تشکیلات دانشگاه در پاسخگویی به نیازها

· کفایت نظام برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی در دانشگاه

· کارآمدی اجرای فعالیت ها و برنامه های مختلف دانشگاه

· مدیریت و رهبری دانشگاهی

· نظارت و ارزشیابی مدیریتی در دانشگاه

· الگوهای تعاون و همیاری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها در عرصه تربیت معلم

· مدلهای بهره وری ، کاهش هزینه ها و تحصیل درآمد در دانشگاه فرهنگیان

دسته هفتم: پژوهش های نظرورزانه و آینده پژوهانه

- تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم... در سطح ملی

- نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویه ها و سیاست های جاری تربیت معلم در ایران... در

سطح ملی و پردیس/ استان

- آینده پژوهی در تربیت معلم : - واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش آموزی، تغییرات فناوری ،

علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و و پرورش -

دسته هشتم: پژوهش های بین المللی و آینده پژوهی

· مشارکت در پروژه های بین المللی تربیت معلم...در سطح ملی

· رصد کردن تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها/ نوآوری های برنامه

ای، سازمانی و ساختاری...

· آینده پژوهی در تربیت معلم

دسته نهم:طراحی ، کاربرد و مستند سازی نوآوریها

· مستند سازی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،دانشجویی، پشتیبانی و رفاهی )با

چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری(... در سطح پردیس/ استان

دسته دهم : روند یابی و توسعه حرفه ای معلمان:

· آموزش درمدارس روستایی ، عشایری و چند پایه،

· تحلیل وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم،

· بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش،

· الگوهای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان__