پردیس علامه امینی آذربایجان شرقی(برادران)

نشست دو روزه سرپرستان مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این نشست سراسری که طی روز های پنجشنبه و جمعه 21و 22 مرداد ماه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی و در محل باشگاه فرهنگیان برگزار گردید شرکت کنندگان طی دو روز به تبیین برنامه های معاونت های دانشگاه با حضور معاونان و مدیران هر حوزه و برگزاری کمیسیون های تخصصی پرداختند.

در جلسه قبل از ظهر پنجشنبه که با حضور دکتر پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو و نایب رییس مجلس شورای اسلامی ، آیت الله هاشم زاده  هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ، دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی و جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برگزار گردید محمود مهرمحمدی گفت: تخصیص نیافتن ردیف مالی در بخش عمرانی این دانشگاه موضوعی است که انتظار داریم در مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: فقدان این ردیف در منابع و بودجه دانشگاه موجب عدم استاندارد ساختمان های پردیس دانشگاه فرهنگیان شده و به دور از شأن جامعه فرهنگی جامعه است که از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که این مشکل به زودی رفع شود.

وی اظهار داشت: بیش از یکصد واحد پردیس های دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور با بیش از یک هزار هئیت علمی، مشغول تربیت معلمان است که با قواعد آموزش عالی اداره می شود و تاکنون برای تکامل این نهاد، قدم های مهم و قابل توجهی برداشته شده که برای ادامه این روند مطلوب، از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود تا منابع و بودجه کشوری در ردیف عمرانی نیز تخصیص داده شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس خاطر نشان شد: ضرورت اندیشیدن به نشانه های قوام و حیثیت دانشگاهی و اینکه دانشگاه فرهنگیان تاکنون چه اندازه توانسته رو به جلو حرکت کرده و به مرور زمان چه پیشرفت هایی را کسب کرده، موضوعاتی هستند که در این برنامه باید آنها را ارزیابی کینم.

وی به اهمیت این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه های کشور نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان به مرور زمان با اتکا به ظرفیت مدیریتی در مسیر دستیابی به قوام احسن و برخورداری از حیثیت دانشگاهی، به سمت قله های پیشرفت در حال حرکت است و با دانشگاه های متعارف شباهت ها و تفارق های فراوانی داشته و در کنار سایر دانشگاه ها با هویت حرفه ای مشغول به فعالیت و تربیت دانشجو معلمان است.

مهرمحمدی در پایان به حسن تعامل رؤسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان با مدیران کل آموزش و پرورش تأکید و تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان اصلاح و ترمیم رابطه با مدیران کل آموزش و پرورش یک ملاک و معیار مهمی است که به همین سبب، این دانشگاه به سمت پیشرفت سوق داده می شود.

در این جلسه جعفر پاشایی ضمن خیر مقدم گویی به رئیس دانشگاه های فرهنگیان کشور ،خاطر نشان شد:تبریز مهد علم و فرهنگ جایگاه های اولین را در کشور به خو د اختصاص داده به طوری که تاسیس اولین مدرسه به سبک جدید،اولین مدرسه استثنایی و اولین کتابخانه گواه تمدن این شهر است.
مدیر کل اموزش و پرورش استان بیان داشت:دانشگاه فرهنگیان طی سه سال اخیر خدماتی که برای دانشجو معلمان انجام داده واقعا مورد تقدیر است ودانشگاه فرهنگیان زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و ارتقا منابع انسانی بحث کیفیت بخشی را در پردیس های استانی اجرا کرده است و کیفیت بخشی در دستور کار این مجموعه است.
پاشایی تاکید کرد: آموزش و پرورش تمام تلاش و همکاری را برای ارتقا کیفی و کمی مجموعه انجام خواهد داد چرا که دانشگاه فرهنگیان محلی برای تربیت معلمان برای آینده کشور است و انتظار عمومی از این دانشگاه این است که  همزمان هویت علمی،آکادمیکی و هویت تربیتی خود را نیز بازیابی و ارتقا ببخشد.
وی اظهار داشت: دغدغه پراکندگی مجاری منابع انسانی وزارت اموزش و پرورش همواره هم از جانب مردم و هم از جانب همکاران به جهت تعدد ورودی ها مورد سوال بود که با ورود دانشگاه فرهنگیان این دغدغه رفع شده است.
مدیر آموزش و پرورش استان گفت: تربیت یافتگان این دانشگاه فرهیخته،کیفی و کارامد هستند و افق تحول کیفی و بازوی علمی و آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت بشمار می آیند و در یکسال اخیر ظرفیت های همکاری خوبی در داخل و خارج کشور مبتنی بر درس پژوهی و ارزیابی طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی انجام یافته است.
پاشایی تاکید کرد:  در استان فاصله ای بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش وجود ندارد و  دو دست روی یک بدن هستند: تامین نیروی انسانی پاره وقت، تجهیز منابع،تمرین عملی کارورزی در مدارس ،بیمه،آموزش های ضمن خدمت،برگزاری کارگاه های توجیهی، بازدید های علمی و پژوهشی، برگزاری جشنواره ها و واگذاری اماکن رفاهی و خدماتی در حوزه های مختلف شاخص های همکاری ما با دانشگاه فرهنگیان بشمار می آید.
وی تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان با تمام ظرفیت آماده همکاری با دانشگاه فرهنگیان است و در حوزه ارتباط فراسازمانی،ارتباط با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و استاندار و فرمانداران برای همکاری در مورد زیرساخت های این دانشگاه قدم های موثری برداشته و این همکاری همچنان به قوت خود باقی است.
مسئول تعلیم و تربیت استان خاطر نشان ساخت: پیگیری هرچه بهتر برگزاری اجلاس و تعامل با دستگاه های دیگر در جو همکاری و مشارکت علمی در تحول ساختاری و کیفی آموزش و پرورش با هدف رضایت مندی عمومی ، بالندگی فکری دانشجویان و بازسازی هویت دانشگاه فرهنگیان بود.
پاشایی افزود:از مهر امسال محصول دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم آموزش و پرروش استان می شود که کارهای اساسی برای ساماندهی انجام داده ایم و امیدواریم دولت محترم در فضای عقلانیت،تدبیر و اعتدال این دانشگاه ها را در راس برنامه های خود قرار دهد.

در این نشست دکتر پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذر شهر، اسکو و نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی بخش اعظمی از مشکلات جامعه را ناشی از عدم توجه کافی به آموزش و پرورش به عنوان امری سرمایه ایی دانست و گفت: امروزه بعضا آهن پاره های کارخانجات، سرمایه و تربیت نیروی انسانی هزینه تلقی میشود در حالیکه سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت از اساس امور هر جامعه ای است.وی با اشاره به اینکه تقوا یعنی حرکت بدون خطا خاطرنشان کرد: براین اساس درست تصمیم گرفتن و اجرای درستِ تصمیمِ درست جلوه ای از تقوا محسوب میشود لذا در نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن به مقصد، علاوه بر یافتن راه و تصمیم درست باید به دنبال اجرای درست نیز بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم تطابق برخی آموزش ها و تحصیلات با اشتغالاتِ افراد در جامعه گفت: این روزها شاهد افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاه ها زیاد و بعضا کاهش کیفیت آموزش ها هستیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برونداد نظام تعلیم و تربیت هنوز به حد مطلوب  نرسیده است، گفت: صرفا محفوظات برای جامعه راهگشا نیست، مسئله آموزش و تربیت نیروی انسانی و همچنین علم آموززی، مهارت آموزی و رفتار باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 وی افزود: بسیاری از مشکلات جامعه ریشه در عدم توجه کافی به آموزش و پرورش دارد، امروز آهن پاره های کارخانجات سرمایه تربیت نیروی انسانی هزینه تلقی میشود. در حالیکه سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت اساس امور هر جامعه ای است.

پزشکیان با اشاره به برخی سرمایه گذاری های نادرست در جامعه ادامه داد: تخصیص درست و کارآمد منابع باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاری برای نیروی انسانی بزرگترین، مهمترین و تعیین کننده ترین سرمایه گذاری است چزا که اگر قرار است کشوری نجات یابد این نجات به دست انسانها رقم میخورد.

وی با بیان کلام شریف معصوم(ع):"حیاة الارض بالانسان و حیاة الانسان بالعقل و حیاة العقل بالعلم و حیاة العلم بالعمل و حیاة العمل بالاخلاص"گفت اگر آموزش ما به سمت تحقق این نگرش و فلسفه برود در دنیا برترین خواهیم بود.

 در ادامه این جلسه، سید کاظم دلخوش، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه اشتغال و اقتصاد در کشور و با تاکید بر کلام شریف"کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم " خواستار تعامل هر چه بیشتر فرهنگیان با مجلس و بهره گیری از نظرات کارشناسی  و ارائه دیدگاه های آنان شد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تدوین برنامه های اقتصادی در مجلس، نیازمند نظرات کارشناسی  یک میلیون و صدهزار فرهنگی کشور هستیم.