پردیس علامه امینی آذربایجان شرقی(برادران)

افتتاح جشنواره کشوری راهبرد های یادهی-یادگیری موقعیت محور با رویکرد درس پژوهی

در این مراسم با شکوه که با حضور دکتر مهر محمدی رییس دانشگاه فرهنگیان کشور، دکتر ساکی معاون پژوهشی آموزش و پرورش، دکتر محبی مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، دکتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی، دکتر بدری مدیریت پردیس های استان آذربایجان شرقی، دکتر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، دکتر باقری سرپرست پردیس فاطمه الزهرا (س)تبریز، دکتر اکرمی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و حجت الاسلام والمسلمین جلیلی مسؤل نهاد رهبری  پردیس های استان ،مسئولین وزارت آموزش و پرورش و سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، رؤسای گروه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش، معاونین آموزش متوسطه کشور، استاد ساکاماتو پژوهشگر درس پژوهی از کشور ژاپن و معلمان و دانشجو معلمان منتخب مرحله کشوری  جشنواره، برگزار شد.

دکتر پاشایی مدیر کل اموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان جشنواره گفت: امروز شاهد رونمایی از یک اقدام مشترک دانشگاه فرهگیان و آموزش و پرورش کشور با عنوان جشنواره راهبردهای یاددهی و یادگیری موقعیت محور با رویکرد درس پژوهی هستیم.

وی افزود: در سال های اخیر با اجرای سند تحول آموزش وپرورش گام های استواری در مسیر کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت برداشته شده است و این جشنواره نیز در همین مسیر می باشد.

دکتر پاشایی ضمن اشاره به نتایج مثبت الگوهای نوین یاددهی و یادگیری با رویکرد درس پژوهی گفت: امیدوارم وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه فرهنگیان بتواند مقوله یاددهی یادگیری را از حالت تئوریک خاررج نموده و آن را ملموس و عملیاتی نماید.

دکتر بدری مدیریت پردیس های استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم گویی به میهمانان، گفت: دانشگاه فرهنگیان بازوی علمی و پژوهشی نهاد تعلیم و تربیت کشور در جهت تولید علم و دانش بومی و حرکت در مرزهای دانش است.

وی افزود: انشگاه فرهنگیان در برگزاری این رویداد بزرگ علمی همراه و همیار عزیزان در آموزش و پرورش می باشد.امیدواریم که این همکاری موجب رشد  توسعه حرفه ای معلمان کشور شود.

وی در پایان از زحمات همکاران خود در دانشگاه فرهنگیان در برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر نمود.

در این مراسم دکتر مهر محمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور  طی سخنان مشروح و تخصصی به تشریح جریان درس پژوهی و ریشه های این جریان در نظام تعلیم و تربیت کشور پرداخته و گفت: موضوع درس پژوهی و مشارکت دانشگاه فرهنگیان ،معطوف است به جریان اصلاح تعلیم و تربیت کشور.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع درس پژوهی و پیش بینی این موضوع به طور جدی در تربیت معلم کشور،افزود: در این موضوع نوعی خودجوشی و حرکت درون زا و مستمر جهت توسعه حرفه ای دانشجو معلمان و هم چنین طرح تعالی مدیریت آموشگاهی تعقیب می شود، که کاملا منطبق با هم هستند و ما درس پژوهی را جزء دروس رسمی در تربیت معلم قرار داده ایم.

دکتر مهر محمدی وجود سازهای متفاوت در بخش های متفاوت نظام تعلیم و تربیت کشور را یکی از مصیبت های جدی عنوان نموده و گفت: بلوغ تعلیم و تربیت زمانی است که تمام زیر مجموعه های این نظام گسترده سازهای هماهنگ و همنوا بنوازند،تا به نتیجه ای هماهنگ و دلنوازی برسیم.

وی در ادامه عدم حمایت محیط های مدرسه ای و کلاسی از معلمان فکور تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان را یکی از دغدغه های مهم خوانده و گفت: اگر معلم محقق و فکوری که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می شود،درمحیط آموزشگاهی حمایت نشود،یعنی در دانشگاه فرهنگیان نقش بر آب می زنیم.

وی در ادامه درس پژوهی را عاملی برای برطرف شدن آسیب انزوای حرفه ای معلمان، ترمیم هویت حرفه ای معلمان و تبدیل هویت منفعل به هویتی فعال دارای عاملیت، اصلاح خودانگاره و تقویت حس مسئولیت معلمان، اعتبار دادن به دانش شخصی معلمان و نگاه به معلم به عنوان یادگیرتده مادام العمر، دانست.

دکتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن اشاره به این نکته که موضوع تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور برای دستیابی به حیات طیبه آغاز شده است، به تشریح مفهوم حیات طیبه پرداخته و گفت: حیات طیبه به معنی زندگی شایسته برای هر شهروند ایرانی است که مومن به دیانت اسلامی است.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش عهده دار برهه ای از حیات طیبه است ولی سنگ اساسی و زیر بنایی زندگی انسان در نظام تعلیم و تربیت گذاشته می شود.

وی در ادامه،  سخنان مبسوطی پیرامون تولید محتوای آموزشی برای حیات طیبه،وظایف معلم در برهه کنونی و الگوهای نوین تدریس بیان داشت.

دکتر محبی مدیر کل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم توجه به توانمندی و نظارت را به عنوان دو راهبرد و وظیفه اصلی گروه های اموزشی یاد کرده و گفت: توجه به شایستگی های کارآفرینی در کنار تفکر،ایمان،اخلاق و علم از محور های مهم چشم انداز آینده است.

وی از تغییر رویکرد تربیت کارمند محوری به فرهنگ کارآفرینی در جهت اقتصاد مقاومتی را  بعنوان یکی دیگراز محور های مهم یاد کرد.

سخنران پایانی این مراسم استاد ساکاماتو پژوهشگر درس پژوهی از کشور ژاپن بود.

وی طی سخنانی ضمن اشاره به اهداف درس پژوهی این موضوع را در سه حیطه معلمی،دانشجو معلمی و پژوهشگری مورد تحلیل  بررسی قرار داد.