معرفی همایش
توسعه زندگی شهری و کاهش جمعیت در مناطق روستایی و حاشیه شهرها منجر به افزایش کلاس هایچندپایه در این مناطق شده است. لذا توسعه کلاسهای چندپایه در بسیاری از کشورها به عنوان یک ضرورت شناخته شده و در حال حاضر این پدیده نه یک استثنا بلکه یک واقعیت انکارناپذیر در نظام آموزش ایران است. در کشور ما عوامل جمعیت شناختی، جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی، دینی و فلسفی در تشکیل کلاسهای چندپایه اثر چشمگیری داشته اند و از این رویکرد برای برآوردن نیاز آموزش همگانی استفاده می شود. کلاسهای چندپایه میتواند به عنوان یک ظرفیت یادگیری به معلمان در سازمان دادن فرصت های یادگیری منحصربه فردی که در آن تجربیات متمایز یاد گیرندگان به عاملی برای تعمیق و توسعه یادگیری متناسب با ظرفیتهای محلی تبدیل می شود، کمک نماید.
در این راستا پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان تبریز در نظر دارد با برپایی همایش استانی علمی – پژوهشی با عنوان «برنامه درسی چندپایه (چالشها، تهدیدها و فرصتها)» بستری را فراهم آورد تا معلمان / دانشجومعلمان بتوانند با شناخت ویژگیهای کلاس های چندپایه، این ظرفیت را در راستای مدیریت زمان و بهره گیری از تجربیات متمایز یادگیرندگان برای طراحی فرصت های یادگیری مورد استفاده قرار دهند. آموزش مهارت تهیه طرح برنامه درسی و تدوین واحدهای یادگیری که در آن مرزهای مشترک دانش بشری مورد توجه قرار میگیرد، این ظرفیت را از موقعیت تهدیدآمیز در شرایط فعلی به یک فرصت برای کمک به یادگیری دانش آموزان تبدیل می کند.